0
0 In lista/ planering

Tråkiga listan gör mig motiverad och effektiv

tråkiga listanHej hej! Idag blir det ett lite mer otippat inlägg i ämnet att leva med begränsningar. Jag vill nämligen prata om tråkiga listan som gör mig motiverad och effektiv. Den passar in på att du ibland begränsar dig själv från att göra något viktigt trots att du har full kapacitet.

tråkiga listanTråkiga listan

Vad är då tråkiga listan för något? Jo, det är precis som det låter. Det är en lista med allt det där som jag tycker är tråkigt. De där typiska arbetsuppgifterna som jag drar mig för att göra eftersom de är så vansinnigt trista och långsamma. Och vi ska inte prata om det som jag har skjutit upp ett litet tag. För jepp, jag skjuter också upp saker även om det är sällan och inte speciellt länge. Det som jag skjutit upp kan jag nästan göra vad som helst för att slippa för jag tycker det är en så jobbig känsla. Det handlar nog mycket om att jag vet bättre så jag borde ju ha det gjort det. Men men, tråkiga listan är alltså en lista med enbart sådant jag ogillar, tycker är tråkigt eller jag har skjutit upp.

tråkiga listanGör mig motiverad

Hur kan då detta få mig motiverad och på bra humör. Jo, faktiskt på bra humör. Jag har klurat lite på det och kommit fram till att det handlar om motivationsnivåer. När du ser att något blir gjort så blir du benägen att ta tag i även nästa sak på listan och sedan fortsätter det så. Lite som jag ska bara göra det här och sedan kan jag få ta det lugnt och när den där saken är klar så ser man sig själv gå och göra ännu en sak och ännu en sak. Ketchupeffekten du vet. Det är den det handlar om här. Det ena leder till det andra.

När jag utgår ifrån tråkiga listan, som jag sätter samman när jag behöver en, så leder det till att jag får massor gjort på kort tid. Jag kommer igång och jag känner mig så otroligt nöjd med mig själv. Det i sin tur gör att jag är motiverad till att ta tag i det där som krävde bra med motivation och inspiration.

tråkiga listanEgenskapade begränsningar

Våra egenskapade begränsningar är ibland svårare att hantera än de fysiska. Om du har svårt att gå så kommer du på en lösning på hur du ska kunna ta dig dit du vill men om du har kommit på att du inte kan skriva fint eller att en uppgift är för svår då undviker du att sätta igång. Det här handlar om rädslor och hinder som du sätter upp för dig själv. Ibland medvetet men oftast omedvetet. Låt mig ta ett exempel:

Att skriva fint är kanske inte det viktigaste men av någon anledning är det något du önskar att du kunde. På vilket sätt är detta en rädsla? Kanske har någon någon gång sagt att du skriver som en kråka eller så tyckte du själv att något du gjorde inte var lika fint som du hade tänkt dig att det skulle bli. Rädslan för att misslyckas är en jobbig känsla som gärna undviks. Det hinder du har satt upp är att du har bestämt dig för att helt enkelt inte skriva för hand. Det blir ju aldrig bra ändå. Hindret är din egen trots i det här fallet.

Den här typen av rädslor och hinder hindrar oss från att göra saker varken det är stora uppgifter eller små.

Hur skapar jag tråkiga listan?

Hur sätter jag samman tråkiga listan? Det är inte speciellt komplicerat. Jag vet precis vad jag borde göra just nu men drar mig för att sätta igång med. Jag vet precis vad som står på min masterlista för veckan så det är bara för mig att plocka ut de arbetsuppgifterna och sätta igång. Och jag vet precis vad som stått på listan i veckor. Alla de sakerna skriver jag ner på en lapp. Det blir min lista att ta tag i direkt.

Bonus i sammanhanget är att du på fredag eftermiddag redan har gjort det där som har en tendens att finnas kvar. Det som är omotiverande men måste göras. Det är ju skönt att få avsluta sin fredag med en kul uppgift istället för småplocket.

Vad har du för knep för att bli motiverad och effektiv?

No Comments

Leave a Reply