0
0 In Coaching/ Tid

Tid för återhämtning som ensamstående förälder

Jag har flera gånger fått frågan hur man ska göra för att finna tid för återhämtning när man är ensamstående förälder. Det är svårt att svara på eftersom åldern på barnen i det här fallet avgör och också för att jag inte vet den faktiska situationen som dessa personer är i.

Det jag kan göra är att säga att som förälder, framför allt till mindre barn, är en period i livet då det är tuffare för alla att finna tid för själv, med partnern och för återhämtning. Jag vill också säga det att det är en kort tid egentligen. Jag är själv småbarnsförälder så jag vet vad det innebär att leva med att lägga sig själv åt sidan för barnens skull och jag tycker också att det känns jobbigt då och då.

Att vara ensamstående med barn och inte ha någon som kan hjälpa till att ta hand om barnen någon gång ibland är jobbigt och det är inte lätt att se hur det ska kunna finnas tid för de egna tankarna och för lugnet. Det är viktigt med återhämtning. Vi behöver alla få bara vara. Hur ska det gå till då? Här kommer några små tankar:

– Vad är det för återhämtning du önskar? Vill du sitta hemma i din soffa med en bok? Vill du träffa dina vänner utanför hemmet? Vill du åka på spa?

– Kan du se vart det finns tidsutrymmen i ditt dagliga schema? Vad gör du på din lunch på jobbet? Jag vet, kanske inte där du tänker att du kan få tid för dig själv men kanske ligger det ett mysigt café i närheten eller en massör.

– Skulle det gå att sluta ett par timmar tidigare en gång i månaden? Jag förstår att det ekonomiska är svårt när man är ensamstående så det är såklart en övervägning.

– Har du något specifikt intresse? Läsa böcker? Sy? Måla? Laga god mat? Samla några vänner som tycker om samma sak hemma hos dig en kväll i månaden och ha en bokcirkel eller en syjunta. Det går även om barnen finns i närheten.

– Känner du någon annan som är ensamstående med barn? Kanske kan ni hjälpa varandra med att vara barnvakt.

– Finns det någon barnvaktsförmedling där du bor? Att lämna sitt/sina barn till någon man inte känner är ju inte det första man tänker men ring och kolla.

– Ge dig själv tillåtelse att ha kvällar hemma då du inte gör någonting alls förutom det du längtar efter. Se en film, stäng av teven och läs en bok, meditera, gör yoga, skriv på boken du gömt i byrålådan eller träna i vardagsrummet.

– Prenumerera på träning via nätet. Yogobe.com eller pilates.nu. Det finns många alternativ på träning via nätet.

– Om barnen är lite större så se till att de har sysslor de ansvarar för i hemmet. Även barnen kan vara till hjälp i det vardagliga arbetet.

Att finna tid för återhämtning och tid för sig själv handlar om att se de små stunderna i tillvaron. Lär dig att se dem. Meditera i kassakön eller öppna dina sinnen för det fina du har omkring dig när du är på väg till och från jobbet. Jag vet, att det inte är en tröst i kaoset men det går. Det finns möjligheter. Sätt dig ner och fundera över när dina sådana stunder kan tänkas vara.

aterhamtning

No Comments

Leave a Reply