0
0 In Bullet Journal/ planering

Hur kommer du igång med din första Bullet Journal?

Hur kommer du igång med din första Bullet Journal? Det snabba svaret på den frågan är: Ta en anteckningsbok, en penna, en linjal och börja skriv. På ett sätt är det här sant men om du vill skapa en planeringsmetod som fungerar för dig, ja, då får du lägga lite mer tid på att tänka efter före du sätter pennan på pappret.

Hur kommer du igång?En tom anteckningsbok

En Bullet Journal är som sagt en tom anteckningsbok som du fyller med din planering på det sätt du önskar. Det behöver inte vara svårare än så men så vet jag att det här med att börja känns läskigt och det finns ett bottenlöst hav av inspirationsbilder som gör dig förvirrad. Vad ska du ha med egentligen? Vilken stil vill du ha på det du gör? Hur vet du vad som är bra eller dåligt?

Hur kommer du igång?Vad vill du att den ska innehålla?

Det krävs att du sätter dig och verkligen funderar på vad som ingår i ditt liv och vad det är du vill få ner på papper. Du behöver också fundera på om din Bullet Journal enbart ska innehålla planering eller om du vill ha sidor för födelsedagar, trackers (där du loggar dina dagliga vanor), moodtrackers (där du loggar ditt humör), måndagsplanering, veckoplanering och daglig planering. Och så vidare. Och så vidare. Det går att ha hur mycket som helst och hur lite som helst. Inte konstigt att det är förvirrande.

Hur kommer du igång?Hur kommer du igång?

Jag brukar råda dem som frågar mig att börja med att analysera sitt veckoflöde. Ställ dig de här frågorna:

  • Vad gör du under en vecka och vad gör andra familjemedlemmar som du behöver hålla reda på?
  • Vad vill du ha bättre koll på än vad du har idag?
  • Har du en idé om hur du vill att din idealdag/vecka ska se ut och vet du hur din dag/vecka ser ut idag?
  • Vill du ha en planering där du loggar varje timme av din dag eller en planering som främst är baserad på en att göralista som du sedan sprider ut över veckan?
  • Vill du ha en överblick över hela din vecka vid första anblicken?

Det jag först och främst vill att du landar i är alltså hur din veckoplanering och din dagliga planering ska se ut. De utgör basen för din planering. Har du klurat ut vilket behov du har kring det så kan du sedan börja fylla på med annat.

Jag rekommenderar faktiskt att till en börja fokusera på just veckoplanering och daglig planering och sedan efter hand kan du lägga till annat som du tycker känns spännande och som du tror kan hjälpa dig till en organiserad vardag. För det är det som är hela syftet med en Bullet Journal – du ska få kontroll över dina dagar så att du inte längre behöver känna att du har brist på tid.

Hur kommer du igång?Läskigt att börja?

Om du tycker att det känns läskigt att börja skriva i din Bullet Journal så rekommenderar jag faktiskt att du börjar med att testa i ett helt vanligt kollegieblock. Testa olika layouter och pennor. Rita och trixa. När du börjar känna dig mer säker då sätter du pennan i din fina anteckningsbok. Du kommer inte känna dig lika nervös.

Det är kan tyckas underligt men många känner sig faktiskt nervösa och det här handlar mycket om rädslan för att det ska bli fel och fult. Den inre perfektionisten skriker varning och lamporna blinkar med rött ljus på grund av din totala vetskap om att du inte kan och inte duger.

DET ÄR INTE SANT! DU KAN!

Bullet Journaling är ingen tävling i vem som gör finast. Det är inte heller så att syftet med den är att du ska visa den för världen. Det är okej att göra fel och träning ger färdighet. När jag jämför min första BuJo med den jag har idag så är det gigantisk skillnad. Min handstil har förbättrats markant och mina blommor är finare och jämnare.

En Bullet Journal är inte ett konstverk. Det är ett praktiskt verktyg som ska hjälpa dig få en fungerande och harmonisk vardag.

Mer om Bullet Journal

Under fliken BUJO på den här sidan hittar du massor om Bullet Journaling. Där hittar du mer om hur du kommer igång och filmerna som jag främst lägger upp på söndagar.


Glöm inte att det är dags att boka in sig till septemberkurserna. Ge dig själv möjligheten att
avsluta 2018 med en smäll.

MiniMaraton 15-16 september
Skapa din optimala morgonrutin, start 17 september.

No Comments

Leave a Reply