0
4 In entreprenörskap/ planering

Frågor varje entreprenör bör ställa sig

Frågor varje entreprenör bär ställa sigHejsan hejsan! Dagens inlägg handlar om de frågor varje entreprenör bör ställa sig själv för att lära sig av sina misstag och från sina framsteg. Företaget växer ju inte av sig själv och det växer inte heller om du inte gör det som krävs. Därför vill jag idag diskutera det här med reflektion och utvärdering. Inte på ett fint och mysigt sätt utan på ett väldigt ärligt sätt.

Frågor varje entreprenör bör ställa sigInte rädd för det obehagliga

En entreprenör som lyckas är en entreprenör som inte är rädd för det obehagliga och är en som vågar ställa frågor till sig själv. Ofta. Om du dessutom är ärlig i dina svar så kommer du ta dig långt efter bara en stunds tänkande.

Låt säga att du gör en lansering av en ny tjänst och så får du inte den respons som du har tänkt då bör du stanna upp och fundera på vad som hände.

Vad var det som gick fel?
Var ligger misstaget?
Vad behöver jag jobba mer med?
Vad behöver jag fixa?

Det går inte att tänka att kunderna är trögfattade eller att de inte förstår sitt eget bästa. Förmodligen har du formulerat dig fel eller styrt din kommunikation till fel målgrupp. Om du istället ställer bra frågor till dig själv så går du från att vara offer i situationen till att vara den som står vid rodret.

Frågor varje entreprenör bör ställa sigFrågor varje entreprenör bör ställa sig

Jag vill att du ställer dig tre frågor när du utvärderar ditt arbete:

1. Vad gör jag som fungerar riktigt bra?

Analysera din produkt, din tjänst, din marknadsföring eller dina blogginlägg för att ta reda på vad det är som fungerar riktigt bra. När du har definierat komponenterna så ställer du dig frågan varför. Varför fick jag så bra respons på det här blogginlägget? Varför nådde jag ut med min produkt till min målgrupp denna gången?

Ställ dig frågan varför varje dag i alla möjliga sammanhang. Jag lovar att det kommer hända grejer då. Det går alltid att komma ännu lite djupare i förståelsen för vad som fungerar.

När du ställer dig frågan varför ofta så är det din framgångsmetod du tar fram. Den du kan använda om och om igen för att den är så väl genomtänkt.

2. Vad fungerade inte?

Här behöver du vara riktigt ärlig med dig själv. Våga svara på frågan – Vad gick fel? Och fortsätt sedan att ställa frågan varför. Jepp, varför igen. Även här behöver du komma ner på djupet för att kunna hitta rätt. Hur kommer det sig att du inte lyckades nå fram med din lansering? Skrev du en dålig text eller var inte landningssidan för produkten tillräckligt bra? Var det så att något var luddigt eller att priset inte stämde med innehållet? Det kan vara många saker och det kan vara bara en men det gäller att hitta vad.

Som entreprenörer, och som människor också såklart, så lär vi oss hela tiden. Entreprenörer jobbar ofta snabbt så det gäller att fånga kunskapen i farten ibland.

När du svarar på de här frågorna kring vad som inte fungerade som det skulle så är det viktigt att komma ihåg att det här inte handlar om perfektion. Det handlar om att det behöver fungera och det behöver fungera på rätt sätt.

Utan ärlighet växer varken du eller företaget.

3. Vad behöver jag hjälp med och vad behöver jag lära mig?

Gå igenom vad du gör och vad du behöver göra och analysera vad du behöver hjälp med. Ingen kan kunna allt och du måste inte göra allt själv.

När du har fått svar på vad som inte riktigt fungerade och avgjort vad du ska ta hjälp med så ta dig även en funderare kring vad du skulle behöva lära dig mer om. Mer kunskap kan vi alltid behöva. Fråga dig själv vad du behöver bli bättre på helt enkelt.

Hur ofta du ställer dig de här frågorna det bestämmer du själv men jag föreslår att du ska göra det ofta. Frågan varför ska du ställa dig själv varje dag i de olika sammanhang du hamnar i.

Frågor varje entreprenör bör ställa sigOfta och med ärlighet

Det är verkligen viktigt att du utvärderar och reflekterar ofta eftersom det kommer hjälpa dig framåt. Det hjälper dig förstå vad du behöver lägga mer fokus på för att nå dit du vill.

Nyckeln i denna reflektion eller utvärdering är ärlighet. Du hjälper inte dig själv genom att ljuga utan du bromsar dig själv. Att utvärdera med ärlighet kan enbart gynna dig. Visst kan det kännas jobbigt att behöva erkänna för sig själv att det arbetet inte var helt bra utfört men det kommer leda till att du gör ett väldigt mycket bättre jobb nästa gång.

4 Comments

  • Reply
    Mia Bergvall
    5 september, 2018 at 07:17

    Det är verkligen viktigt att våga utvärdera! Och som du säger kan det aldrig vara kundernas fel att det inte går som man tänkt sig. Det ligger mer eller mindre alltid hos en själv, även om det kan vara lite jobbigt att erkänna! Ha en fin dag!

    • Reply
      Dorotea
      11 september, 2018 at 16:56

      Jag det behöver man våga. Du kan ju inte nå ut som du önskar om du inte ändrar på det som idag inte fungerar.

  • Reply
    Caroline
    7 september, 2018 at 11:22

    Bra skrivet, och jag håller med varenda ord! Jag försöker tänka att om något inte går som jag tänkt mig eller om något går fel så är det ingen katastrof – det förvandlas till en lärdom. Punkt nr. 3, att be om hjälp eller lära sig mer för att bli bättre, är också jätteviktig och något jag borde bli bättre på 😉

    • Reply
      Dorotea
      11 september, 2018 at 16:57

      Rätt inställning. Vi får nya lärdomar varje dag och om vi använder dem rätt så kan det bli riktigt bra. Be om hjälp är viktigt. Träna på det tycker jag.

    Leave a Reply