0
0 In personlig utveckling/ planering

8 sätt att ge kraft till ditt syfte

8 sätt att ge kraft till ditt syfteGlad fredag! Igår skrev jag om att sätta ord på ditt syfte och då lovade jag att jag du idag skulle få läsa om hur du gör för att få kraft i ditt syfte. Alltså hur du gör för att det ska bli en del av dig så att du kan agera på det varje dag. Därför bjuder jag idag på 8 sätt att ge kraft till ditt syfte.

8 sätt att ge kraft till ditt syfteLev ditt syfte

Att ha ett syfte eller en tydlig avsikt med något är så mycket mer än att bara skriva ner ditt mål. När du ser till att leva, sova, andas och äta ditt syfte blir det konstant närvarande och du kommer att se hur ditt mål kommer närmare och närmare dig. Det blir nästan som att du kan ta på det medan det sker.

8 sätt att ge kraft till ditt syfte8 sätt att ge kraft till ditt syfte

Hur ska du då göra för att ge kraft till ditt syfte så att det blir verklighet? Jo, genom att tillämpa någon eller alla av dessa åtta sätt som jag listar. Välj det som passar dig och känns som något du kan fortsätta att göra. Gör det enkelt för dig. Om du försöker dig på att göra alla eller något som inte känns naturligt för dig är det troligt att du upphör att göra det.

Här är listan på 8 sätt att ge kraft till ditt syfte:

1. Skapa ett mantra

Fundera på vad det är du verkligen vill och efter det tänker du efter kring vad du kanske undermedvetet gör eller tänker som gör det svårt för dig att nå ditt mål. När du har fått klart för dig vilka blockeringar och negativa tankar du har så vill jag att du vänder på det. Skapa ett uppmuntrande mantra som du kan repetera om och om igen tills du är helt bestämd över vad det är du ska göra.

2. Dela med en vän

När du berättar vad du vill göra för någon kommer du bli mer fokuserad och motiverad att göra det du har bestämt dig för att göra. Den personen du berättar för kan hålla dig ansvarit och påminna dig om ditt mål.

3. Skapa en ritual

Införliva ditt syfte eller mål i din morgonrutin. Du kan till exempel repetera ditt mantra medan du sträcker på dig när du vaknat eller läsa det tre gånger medan du dricker ditt morgonte eller kaffe. Ta dig tid att påminna dig själv om vad du har för mål i sikte.

4. Meditera

Meditation är min akilleshäl. Jag är helt enkelt inte speciellt bra på det men det kanske är något du tycker om att göra. Att meditera gör dig klarare i sinnet och kan hjälpa dig sova bättre. Det kan också vara ett bra sätt att sätta ditt syfte med dagen. Det kommer hjälpa dig att hålla den riktning du har valt.

5. Var tacksam

Jag kommer säga det om och om igen. Tacksamhet gör stor skillnad när det kommer till hur vi hanterar vår vardag, våra svårigheter i livet och i hur vi bemöter andra människor. När du lägger fokus på att vara tacksam är livet lättare att leva. Att visa tacksamhet till det du har jobbar du samtidigt mot ditt mål.

6. Påminn dig själv varje dag

Jag har redan sagt att du ska repetera ditt syfte varje morgon men det skadar inte att du även påminner dig själv under resten av dagen. Du kan ha det skrivet på din hemskärm på din telefon eller på en lapp vid din dator. Ha det alltid i ditt medvetande.

7. Visualisera målgången

Att se sig själv i framtiden är alltid ett av de bästa knepen för att uppnå sitt mål. Om du kan känna, se, uppleva, smaka och höra din målgång gör din dröm, syfte, verkligt. Det du kan föreställa dig kan bli verklighet om du själv tror på att du kan uppnå det. Känn känslan.

8. Skriv dagbok

Skriv om din dag varje dag. Skriv ner vad du gör, vad du har uppnått och hur det kändes. Skriv ner dina framgångar (och fira dem) och dina resultat. Skriv också ner vad det är du vill uppnå. Syftet, målet, är alltid detsamma men tillvägagångsättet kan skilja sig under resans gång. Var tydlig. När du skriver på kvällen ställer du in hjärna på vad som ska hända nästa dag.

8 sätt att ge kraft till ditt syfteSå här gör jag

Själv använder jag mig av alla utom ha ett mantra och meditera. Jag har aldrig riktigt trivts med att ha mantran. Jag vet inte riktigt varför. Jag vet att det är effektivt. Däremot läser jag mina mål varje dag och det blir som ett mantra för mig.

Jag använder mig inte alltid av alla samtidigt utan det blir att jag varierar. Det handlar mycket om hur jag mår eller vad som är mest effektivt för mig för tillfället.

Vilken eller vilka passar dig?

No Comments

Leave a Reply