0
29 In effektivitet/ events/ Min fokustimme/ planering/ Samtal över en kopp te/ Tid för te

Välkommen till återupplivningen av bloggen

Eftersom det varit tyst här på bloggen alldeles för länge så bestämde jag mig för att slå på stora trumman och kicka igång bloggen igen. Det gör jag med detta bloggevent som du är varmt välkommen till.

Idag bjuder jag på TRE saker:

1. Inlägg om förhållandet mellan tid och uppgift.
2. Utlottning av en valfri burk te av Johan & Nyström från butiken Bara Bokstäver.
3. En pdf om förhållandet mellan tid och uppgift som du kan skriva ut och ha till hjälp i ditt dagliga planerande.

Jag hoppas att du tycker detta känns roligt.

1. FÖRHÅLLANDET MELLAN TID OCH UPPGIFT

Varje dag hamnar vi in situationer där vi behöver bestämma oss för vad som är viktigast och mest bråttom att ta tag i för att komma vidare i vårt arbete, i våra projekt eller i att få tidspusslet att gå ihop. Hur du fattar dessa beslut är avgörande för ditt resultat men också för din stressnivå. Om du planerar rätt från början har du största möjlighet att minska på stressen och få det du önskar gjort.

För att det ska bli bra är det viktigt att förstå sig på förhållandet mellan tid och uppgift. Ett av de vanligaste sätten att ta sig för dagens uppgifter är att skriva en lista och sedan bocka av efter hand. Det som händer då är att tiden lätt springer iväg och kvar på listan finns kanske flera viktiga och stora uppgifter kvar.

Om du ska få de viktigaste uppgifterna klara i tid behöver du tänka på samspelet mellan uppgift och tid. Det är uppgiften som bestämmer tiden och inte tvärtom. Med det menar jag att när du tittar på din lista och väljer ut vad du ska göra idag behöver du sätta rätt mängd tid utifrån uppgiftens storlek. Alltså inte titta på klockan och tänka – Vad hinner jag med att göra nu? Detta ska vara klart och planerat när du påbörjar din arbetsdag.

PRIORITERING

När du tittar på din lista behöver du göra en prioritering av uppgifterna. Vad är viktigast eller vad är mest bråttom att få gjort. De saker som hamnar i kategorin viktigt och/eller bråttom bör göras först. När du gör denna bedömning utgår du ifrån storlek på uppgiften och utifrån deadline. Både din egna och andras. Har du inga deadlines på dina uppgifter är det en bra idé att börja med det. Det kommer hjälpa dig i din dagliga prioritering.

Välj ut tre uppgifter/aktiviteter varje dag som är de mest relevanta att ta tag i. De andra uppgifterna du har på din lista gör du mellan de prioriterade uppgifterna eller efter att de är klara. Om du tycker det är svårt att veta hur mycket du hinner med på en dag så räkna minuter och timmar. Hur mycket tid har du satt på dina tre prioriterade uppgifter och hur mycket beräknar du att ha kvar.

HINNA I KAPP TID

Det går inte at planera för allt. Det händer saker vi inte räknat med hela tiden. Det är så livet ser ut och det är inte mycket du kan göra åt det. Det du däremot kan göra är att se till att planera in ”hinna i kapp tid”. Alltså extra tid för att få klart uppgifter du av någon anledning inte hann med. Detta är inte en biljett för att få lov att prokrastinera utan ett sätt att lägga luft i din dag för det oväntade. Kanske kan du frilägga tiden på fredag eftermiddag för att avsluta vissa uppgifter eller så lägger du in 30 minuter varje dag.

SAMMANFATTNING

Det jag skrivit om kan delas in i tre regler att hålla sig till när du planerar. Dessa är:

1. Börja med de stora uppgifterna och gradera ner till de mindre. Utgår från deadline.
2. Uppgift vinner över tid.
3. Planera in ”hinna i kapp tid).

2. UTLOTTNING

Ett bra event har en utlottning. Eller hur? I denna utlottning kan du vinna en valfri burk med te från Johan & Nyström från butiken Bara Bokstäver och boken Tid för te.

För att vinna behöver du kommentera på detta inlägg och på detta inlägg inne hos Bara Bokstäver. För att vinna behöver du alltså ha kommenterat på båda ställena.

Utlottningen pågår till på fredag den 27 maj klockan 12:00.

återupplivning av bloggen_

 3. PDF OM FÖRHÅLLANDET MELLAN TID OCH UPPGIFT

Ladda ner denna pdf och använd den som en guide i din dagliga planering.

Skärmavbild 2016-05-22 kl. 17.32.54

BLOGGENS UPPLÄGG

Syfte

Tanken med den här bloggen är att du ska vilja återkomma hit för att få tips om hur du kan få kontroll på din tid men också hjälp med planeringen i ditt dagliga liv.

Inläggsintervall
Det kommer bli två inlägg i veckan med varierande innehåll.

En gång i månaden kommer ett avsnitt av ”Samtal över en kopp te”. I ”Samtal över en kopp te” fördjupar jag mig i något av den senaste månadens ämnen eller så svarar jag på en fråga från er läsare.

Min fokustimme
Om du vill berätta om hur du lägger upp din fokustimme eller vad som var anledningen till att du började kommer den möjligheten finnas en gång i månaden.

Om du är intresserad att dela med dig så mejla mig på dorotea@dorro.se så skickar jag ett frågeformulär till dig.

HJÄLP MIG

Du får gärna komma med förslag på ämnen eller ställa frågor som jag kan skriva om eller prata om i ett avsnitt av ”Samtal över en kopp te”. Skriv ditt förslag på ämne eller din fråga som en kommentar under valfritt inlägg eller mejla det till mig, dorotea@dorro.se.

TACK FÖR IDAG!

Tack så mycket för att du kikade in här idag. Det gör mig verkligen glad. Glöm nu inte att kommentera för att vara med i utlottningen av te och bok.

Och förstås: Välkommen tillbaka!

T-TE_hallon_vanilj_hemsida-1680x1120

framsida_highres

29 Comments

  • Reply
    Anneli Holm
    24 maj, 2016 at 12:09

    Gud vad roligt att få läsa dina tips. Jag har helt tappat min fokustimme men känner att jag nu behöver den mer än någonsin. Din blogg och bok kan säkert få mig inspirerad att få tillbaka min struktur igen – Tack!

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:22

      Vad roligt att du uppskattar dem. När det gäller fokustimmen är den här tiden på året bästa tillfället att komma igång igen. Morgnarna är ljuvliga.

  • Reply
    Marie Hallenskiöld
    24 maj, 2016 at 12:18

    Tack detta var precis vad jag behövde. Har läst din blogg tidigare men inte känt att jag behövt använda mig av dina tips förrän nu. Förändrad livssituation gör det nödvändigt för att inte bli utbränd o sjuk. Så tack för lösning på mina problem.

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:23

      Nä utbränd och sjuk är ingen bra idé. Ta till dig det som passar dig bäst.

  • Reply
    Maria
    24 maj, 2016 at 13:31

    Tack för konkreta och bra tips! Det känns som enkelt att pröva ett tag för att se om jag kan få mer gjort!

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:24

      Testa sig fram är alltid bra och så lägger man till och drar ifrån efter sitt eget tycke.

  • Reply
    Camilla
    24 maj, 2016 at 13:46

    Hej! Ser fram emot nya inlägg på bloggen 🙂

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:24

      Kul! Ja, nu ska det bli liv igen.

  • Reply
    Carina
    24 maj, 2016 at 14:30

    Så intressant – uppgift kontra tid! Den tar jag med mig? Jättefin pdf oxå (Jag får bara täcka över chokladen?..)
    Fokustimme, vad är det?
    Något jag behöver bli bättre på är realistiska tidssättningar… det får du gärna skriva mer om?

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:25

      Kul att du gillar inlägget och pdf:en. Den var rolig att göra. Hihi, ja choklad är gott och samma gäller med choklad som med tid och uppgift. En sak/bit i taget och så mycket som är lämpligt för situationen 😉

      Tack för förslaget på ämne!

      • Reply
        Dorotea
        25 maj, 2016 at 19:26

        Och just det, fokustimme är din egen stund för planering och fokus. Lämpligast tidig morgontimme men går att applicera på andra tider på dygnet också. Sök på ordet på bloggen så får du upp inlägg.

  • Reply
    Anna-Greta Johansson
    24 maj, 2016 at 16:40

    Mycket bra tips, kloka och genomförbara. laddade ner din PDF, den kommer att hjälpa mig, inte minst på arbetet!

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:27

      Kul att du ser att pdf:en kommer vara till hjälp för dig. Lycka till och berätta gärna hur det går.

  • Reply
    Elisabeth Werner
    24 maj, 2016 at 17:38

    Tack för inbjudan och inlägget! Har vart splittrad nu ett tag och börjar att fokusera igen. Tar till mig dina värdefulla tips och ska se till att börja planera med tre saker. Nu ikväll ska jag planera inför imorgon torsdag och fredag! Spännande det ska bli. Ja just det även lördag och söndag för att få saker gjorda i mån om tid med mina uppgifter!! ?

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:28

      Trevligt att du kunde ”komma”. Fokus är alltid skönt. Det blir mer gjort då. Ja, testa att dela in i tre uppgifter i taget och se vart det tar dig. Berätta gärna hur det går!

  • Reply
    Elisabeth Werner
    24 maj, 2016 at 17:41

    Tack för inbjudan och inlägget! Har vart splittrad nu ett tag och börjar att fokusera igen. Tar till mig dina värdefulla tips och ska se till att börja planera med tre saker. Nu ikväll ska jag planera inför imorgon torsdag och fredag! Spännande det ska bli. Ja just det även lördag och söndag för att få saker gjorda i mån om tid med mina uppgifter!! ? tacksamhet!!

  • Reply
    Miia
    24 maj, 2016 at 22:43

    Grattis och roligt att bloggen är igång igen! Jag följer dig dagligen både på facebook, instagram och din första bok åker fram då och då. Bujo delen gillar jag skarpt och vad roligt med pdf i handstil, mer sånt ?

    Hela inlägget är väldigt träffande och som te älskare hoppas jag vinna din bok, har suktat efter det en bra tag, men gubben har lagt bokköpstopp ? Men vinna och byta böcker är tillåtet ?

    Ser framemot nya inlägg!

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:29

      Kul Miia! Vad roligt att höra att första boken är till hjälp för dig i din vardag. Ja, pdf:en var rolig att göra så jag tror nog det kan bli lite mer av den varan framöver.

  • Reply
    Tid för te, FOKUS. SINNESRO. KREATIVITET. |
    25 maj, 2016 at 14:51

    […] Orden kommer från Dorotea författare och bloggare på Dorro.se. […]

  • Reply
    Helena i Uppsala
    25 maj, 2016 at 17:37

    När jag jobbade i ungdomsgruppen sa jag alltid: Det tar bara en halvtimme!. Det blev ett stående skämt för jag är ju tidsoptimist. Dina tips tar ner mig på jorden.

    • Reply
      Dorotea
      25 maj, 2016 at 19:30

      Hehe, ja det där är typiskt för tidsoptimisten. Det går att skapa metoder för att bli bättre på att bedöma tid. Det är inte alltid lätt men det går.

  • Reply
    Emma Håkansson
    25 maj, 2016 at 21:44

    Vad kul med en nystart av bloggen och vilket bra ”förstainlägg”. För mig blir det helt nytt då jag inte följt dig tidigare. Jag tror det kan bli intressant och lärorikt.
    Att beräkna tid för hur lång tid en uppgift tar är himla svårt tycker jag. Jag kanske inte har övat tillräckligt. Det kan vara svårt att greppa tid och det gör det inte lättare om man är en tidsoptimist 😉 Det är en idé att ta upp på bloggen, hur man bedömer uppgiftens tid. Hur ska man avgöra vad som är realistiskt eller ej?
    Vilken bra sak med ”hinna-i-kapp-tid”. Det ska jag testa. Det finns ju inget jobbigare när man planerat in något och man inte hinner med det. Men med en ”b-plan” så kan det nog kännas bättre i själen.

    Som teälskare hade det varit väldigt roligt att vinna både te och en passande bok till det 🙂

    Ska bli kul att hänga med i ditt bloggande!

    • Reply
      Dorotea
      26 maj, 2016 at 14:15

      Välkommen hit! Som du själv skriver så är det övning som gäller för att lära sig hur lång tid saker tar. Du har din takt och jag min.

  • Reply
    Anna R
    26 maj, 2016 at 14:04

    Men vilken slump att jag snubblar över detta när jag sitter och googlar efter hur jag ska lösa ett bokföringsproblem?! En riktigt surdeg som stått och bubblat alldeles för länge och anledningen till att jag tagit tag i det idag är att jag igår kväll såg till att planera upp min tid idag… Gillar verkligen dina handskrivna pdf:er, i dessa överuppkopplade tider behöver vi verkligen ge utrymme för att använda händerna…

    • Reply
      Dorotea
      26 maj, 2016 at 14:13

      Vad roligt att du ramlade in här och vad bra att du planerade upp tiden för att få din uppgift gjord.

      Ja, jag älskar ju att skriva bättre än bra så att säga så jag tänkte att handskrivet får det bli. Blir lite mer liv tänkte jag. Glad jag blir att du uppskattar det.

  • Reply
    Hanna
    27 maj, 2016 at 11:44

    Jag är jätteglad att bloggen kommit igång igen, den motiverar mig varje dag!

    • Reply
      Dorotea
      27 maj, 2016 at 12:03

      Vad roligt att du tycker det. Tack!

  • Reply
    Marika
    27 maj, 2016 at 11:54

    Härligt att du sparkat igång bloggen igen..?

    Dina tips är toppen, har ju full rulle med jobb, barnen, deras läxor, vår tennis & nu Smörgåsbilen där beställningarna bara ökar varje vecka..?

    Kraam kraam ❤️

    • Reply
      Dorotea
      27 maj, 2016 at 12:04

      Ja, ni har det intensivt helt klart men verkligen roligt att det fungerar bra. Hojta när det blir för mycket så ska vi nog hitta en lösning på det.

      Kram

    Leave a Reply