0
2 In downshift/ Tid/ Tid för te

Tänker du vara tyst idag?

Tänker du vara tyst idag

Jag är en pratkvarn men har samtidigt ett stort behov av tystnad. Jag vill ha tyst omkring mig och inte prata själv. Det kan gå bra med riktigt lugn musik i bakgrunden men helst inte det heller. Jag vill vara och bara lyssna på tystnaden och på de tankar som kommer. Det är svårt och jag märker att det är många som tycker att det är jobbigt när det blir tyst. Men tystnaden är viktig. Vi behöver den.

Igår hade jag en dag då jag bara ville sitta ensam och ha det helt tyst. Jag kände att jag hade en tanke som ville landa mjukt men som inte riktigt tog sig igenom allt brus. Och när bruset är för stort så tjocknar mitt filter. Inget kommer varken in eller ut. Det blir stopp i maskineriet kan man säga.

Tystnad en bristvara

I vårt ständigt brusande samhälle är det nästan som om tystnaden är en bristvara. Det låter överallt. Från trafiken, teven, samtalen, datorbrus eller ventilationssystem som susar i bakgrunden. Ljuden finns överallt. Och tystnaden kan vara svår att hitta. Och detta märks i samhället. När vi åker tåg kan vi välja att sitta i ”tyst vagn” och många åker iväg till kloster för att vara helt tysta i dagar. Vi längtar efter det.

Tystnaden är viktig för oss

Man har i forskning kommit fram till att när vi är tysta längre stunder så utvecklas det nya celler i hippocampus. Hippocampus är det område i hjärnan som associeras med minnen, känslor och inlärning. Man vet också att när hjärnan är i viloläge, i lugn och tystnad, så bearbetar den intryck och information. Den jobbar då för att få balans.

Ljud verkar ha en fysisk effekt på hjärnan vilket leder till att stresshormonerna och blodtrycket kan öka medan tystnad gör att hjärnan och kroppen gör sig av med spänningar. Det är till och med så att ljud påverkar hjärnans kognitiva funktioner och kan då göra att det blir svårare att läsa, memorera och lösa problem.

Tänker du vara tyst idag?

Även en pratkvarn behöver tystnad

Jag är som sagt en pratkvarn. I alla fall i de sammanhang där jag är bland människor jag känner men hemma vill jag gärna ha det tyst och även själv vara tyst. Jag behöver vila tankarna och det är väldigt tydligt för mig att jag gör det i total stillhet. Det är precis som om jag inte kan få mina tankar att stanna upp eller lägga sig på plats om jag inte får stunder utan ljud. Det gör mig dessutom väldigt trött med ständig rörelse och ljud.

Unna dig lugna stunder

Hemma i min familj har jag infört lugna stunder. Då sätter sig var och en och gör något för sig själv. Läser bok, ritar, spelar spel eller vilar. Det går bra att sitta i samma soffa men vi håller allt på en väldigt lugn nivå. Barnen har lärt sig detta och tycker att det är skönt. Det blir självklart inte helt tyst men intensiteten sänks och det räcker långt och alla har behov av det.

Det är viktigt att unna sig lugna stunder. Det ska vara en självklarhet. Tid som är bara din egen då du får möjlighet att sortera dina tankar eller kanske fokusera på en tanke. Ha minst en sådan stund varje dag. Den behöver inte vara lång. Tio minuter räcker gott. Det viktiga är att du och din hjärna får vila från allt brus.

Tänker du vara tyst idag?

Nu frågar jag dig om du tänker vara tyst idag? Skapa dig möjligheten att ha tystnad under dagen och ge andra möjlighet att till tystnad också. Hjälp varandra.

Tid för te

Min bok Tid för det: Fokus. Sinnesro. Kreativitet handlar om pauserna och vikten av att stanna upp. Du kan köpa den i nätbokhandeln eller av mig.

Tänker du vara tyst idag?

2 Comments

  • Reply
    Helena Roth
    20 maj, 2017 at 22:56

    Tystnad. Den är livsviktig tror jag! Tack för påminnelsen.

    • Reply
      Dorotea
      2 juni, 2017 at 14:40

      Såååå viktig! Mitt huvud skulle sprängas utan.

    Leave a Reply