När det inte blir som man tänkt

I dag har jag planerat att jag ska göra uppdateringar på hemsidan och se över fakturor men så bestämmer internet sig för att inte riktigt fungera. Med ett svajande internet blir uppdateringar på hemsidan enbart en frustration och fakturaprogrammet kommer jag inte in i överhuvudtaget. Hur reagerar jag? Med irritation.

SE TILL ATT VÄNDA DET NEGATIVA

Att jag reagerar med irritation fick mig att tänka till lite. Att bli arg för att internet inte fungerar gör ingen som helst skillnad. Det kommer inte magiskt börja fungera igen för att jag sitter på min stol och studsar. Internet bryr sig inte ett dugg att jag har en plan för dagen och att jag helst vill få gjort det som står på min att-göra-lista idag och slippa skjuta upp det till senare. Nope, inte ett dugg. Trist men sant.

Så vad gjorde jag? Jag tog fram min kalender och såg över min att-göra-lista igen. Jag har en lista där jag skriver ner allt det jag vill göra under hela veckan från vilken jag sedan väljer ut uppgifter till min dagliga lista. På listan fanns flera saker som inte kräver internet så jag skrev en ny lista för dagen helt enkelt.

Istället för att fortsätta vara irriterad såg jag till att vända på situationen till något positivt. Jag valde sådant som jag kan göra istället för att vara arg på det jag inte kan få gjort just nu. Istället för hemsidefix skrev jag ner information om en föreläsning till en kund och jag påbörjade en offert med förslag på föreläsning för en annan kund. Och jag började skissa på en skrivplan för nästa del i skrivprocessen av nästa bok.

DET FINNS ALLTID ANNAT ATT TA TAG I

Det är lätt att fastna i att det som är bestämt gäller men eftersom livet inte ser ut som det gör på ett organiserat papper så behöver vi anpassa oss efter de omständigheter som kommer vår väg. Vi kan inte styra allt. Vi kan enbart styra vårt humör och vår attityd. Vi kan välja hur vi vill reagera på något frustrerande som händer.

Ibland finns det en lösning, något annat att ta tag i, och andra gånger inte men istället för att bli arg så kan vi reagera med låta det vara som det är. Kanske kan vi ta det där mötet med kollegorna som det aldrig verkar finnas tid för eller ta en paus och dricka en kopp te. För det mesta är det så att det som inte fungerar ganska snabbt kommer i ordning igen.

HITTA DINA VERKTYG FÖR HUR DU VILL REAGERA

Det är viktigt att du hittar ditt sätt och dina verktyg för hur du vill reagera och agera när saker inte blir som du har tänkt. Att reagera med att känna sig dålig för att man inte hunnit med det som står på listan när dagen är slut är inte en bra metod. Det är snarare en bromskloss i din produktivitet.

Bestäm dig i förväg hur du vill tänka när något du inte tänkt händer. Det är lättare att agera på ett visst sätt om man har en idé om hur det är så klura på det och bestäm dig.

ATT-GÖRA-LISTAN

 

Tillbaka till rutinerna

I min familj smygstartade vi vardagsrutinerna i förra veckan. Ett av barnen började skolan och vi fick damma av väckningsprocessen, se-till-att-få-i-sig-frukostprocessen, allt-i-väskan-processen samt komma-ut genom-dörren-med-alla-kläder-på-processen. Jag är glad att dessa rutiner sitter i ryggmärgen.

Att ha rutiner är viktigt för oss inte bara för att underlätta utan för att vår hjärna och kropp tycker om när vi gör saker på samma sätt varje dag. När jag säger det så menar jag inte att allt i livet behöver följa ett visst mönster utan att det som är återkommande varje dag och som kan orsaka stress är i ordning. Det gör skillnad för vårt humör och för vår effektivitet.

DETTA ÄR VIKTIGT NÄR DU SKA SKAPA EN RUTIN

När du ska skapa en bra rutin är det viktigt att den är enkel, är lätt att upprepa och den ska kännas naturlig. Det är även bra om rutinen är rimlig och går att genomföra för dig. Att skapa rutiner tar ett tag och för att du ska komma till det läget där det går av sig själv så behöver innehållet i rutinen vara anpassat efter dig och/eller gruppen.

Det är också viktigt att inte påbörja många förändringar samtidigt. Det blir snabbt för tungt och det är lätt att falla ifrån. Ta det som känns viktigast först och fokusera på det. När du känner dig bekväm med en rutin kan du börja träna in en ny.

DAGEN BESTÅR AV FLERA DELAR

När det kommer till vardagsrutiner så handlar det om sådant som ska göra din dag lättare och ge dig det du behöver för att få dagen att löpa på ett smidigt sätt. Jag tänker att dagen består av flera delar och att dessa kräver en egen tanke och rutin. Jag delar in dagen i:

Morgonrutin

I morgonrutinen ingår det som händer från att du vaknar till att du börjar arbeta. Med arbete menar jag det som är din dagssyssla. Du kan vara anställd, driva eget eller vara hemma med dina barn. Det är ditt liv som styr.

Denna rutin skulle jag nog säga är uppdelad i två för min del. Först har jag min fokustimme och sedan kommer det som har med min familj att göra. När barnen är lämnade och jag kommer tillbaka äter jag min frukost och sedan påbörjar jag min arbetsdag.

Arbetsrutin

Arbetsrutinen börjar antingen från att du stänger din ytterdörr, har lämnat av dina barn eller från när du påbörjar din arbetsdag. För mig börjar den när jag kommer hem igen efter att ha lämnat barnen i skolan och jag har ätit min frukost.

Eftersom jag redan har planerat min dag i och med fokustimmen så sätter jag igång dagen med det jag har bestämt är prioritet ett.

Efter-jobbet-rutin

Efter-jobbet-rutinen för mig börjar när jag hämtar min son från fritids. Jag avslutar mitt arbete, hämtar sonen och sedan gäller det som står på familjeagendan för dagen. Aktiviteter, middag, läxor och barnens kvällsrutiner.

Kvällsrutin

Kvällsrutinen i det här fallet är den som börjar när barnen ligger i sin säng. Min egna. Den som avslutar min dag.

Detta är hur jag ser min dag och det behöver inte stämma på dig. Det kan låta som min dag är väldigt inrutad men så är det inte. Jag vill belysa att detta är så jag ser uppdelningen av min dag. Det är inte bara en dag som börjar när jag vaknar och slutar när jag lägger mig utan det finns en logisk följd.

TÄNK SÅ HÄR

Att ha rutiner för rutinernas skulle är ingen större vits utan det är viktigt att skapa de rutiner som uppfyller en önskan i ditt liv. Det kan vara en önskan om ordning, effektivitet, lugn eller jämnt energiflöde. Du vet själv vad som saknas för dig och vad som behöver förbättras.

Att skapa en rutin är både något praktiskt och mentalt. Det praktiska är hur du ska gå tillväga för att uppnå ditt mål och det mentala är hur du vill må tack vare den rutin som du skapar.

Fundera på vad det är du känner saknas och känn efter vad du ska göra för att förbättra den situationen. Du har redan en morgonrutin och säkert en kvällsrutin till exempel. Ger de dig det du vill att det ska ge? Ger morgonrutinen dig energi och fokus för din dag och ger kvällsrutinen dig ett avslut av dagen och ro att sova? Här får du några frågor du kan ställa dig till dig själv:

Vilken nytta ska rutinen medföra?
Vad är syftet med rutinen?
Hur vill du må?
Vad ska rutinen innehålla?
Vad behöver du göra för att den nya rutinen ska fungera?

Skriv gärna ner dina svar och utarbeta sedan en plan utifrån dina svar.

FÖRSLAG PÅ MER LÄSNING OM RUTINER

En crash-course i 5 AM
7 förslag på vanor/aktiviteter att lägga in i din fokustimme
Min perfekta dag

Tillbaka till rutinerna

 

Isabella Löwengrip om effektivitet

Det här med effektivitet är en ständig fråga. Hur gör jag för att vara så effektiv som möjligt i betydelsen att då det jag önskar gjort. Det korta svaret på den frågan är att välja en sak och fokusera på den men självklart finns det ett väldigt långt svar.

Idag tänker inte jag svara på frågan utan jag delar ett inlägg som Isabella Löwengrip, Blondinbella, har skrivit. Hon berättar om hur hon gör för att klara av att bolla tre företag med två barn och man. Jag gillar hennes lista för att den är mänsklig. Man kan få tycka vad man vill om Isabella men en fantastisk entreprenör det är hon. Skulle jag få möjlighet att sitta ner och prata med henne skulle jag boka av allt annat och snabbt sätta mig på ett tåg till Stockholm.

Här är inlägget.

Berätta gärna vad du tycker.

11800527_10206967736493625_6746544449147081936_n

Sommaren är en bra tid för nya vanor

På sommaren bryts rutinerna och vi går in i viloläge även om vi är aktiva med att bygga på huset eller är ute och ser oss om i världen. Det blir inte samma som resten av året.

Jag längtar efter sommarlunken hela året. Inte för att jag ogillar mitt arbete utan för att jag är en sommarmänniska. Jag gillar den lugna känsla som alla har och hur människor tillåter sig att ändra planer och de flesta tycker att det är helt okej att sitta och göra ingenting. Det är en mentalitet som passar mig och som jag tycker borde finnas året om. Att ha det sättet att tänka utesluter inte produktivitet utan är en väldigt bra motpol till det stressiga liv vi ofta lever.

HUR VILL DU ATT DINA SOMMARRUTINER SKA SE UT?

Även om rutinerna bryts på sommaren så betyder det inte att vi inte har några rutiner. Vi ändrar om och anpassar de till hur vi vill ha det när vi är lediga. Kanske ställer du inte väckarklockan, frukosten blir längre och spontana utflykter desto fler. Det är bra tycker jag men jag tror ändå att det kan vara bra att tänka över om det finns några delar som du önskar att ha även när du är ledig eller om det är något du vill lägga till på sommaren som du i vanliga fall inte gör.

Jag släpper till exempel inte min fokustimme men den behöver inte vara klockan 05:00 utan vilken tid jag går upp styrs av vad vi gjort kvällen före. Och innehållet i fokustimmen ändras en aning. Min planeringsstund är inte lika lång och fokus ligger mer på meditation och reflektion.

Hur vill du att dina dagar ska se ut sommartid? Vad vill du fylla dem med? Vad önskar du hinna som du annars inte hinner?

ATT SKAPA NYA VANOR

Det smarta med att lägga till nya dina rutiner under tiden du är ledig är att du sedan kan överföra dem in i din vanliga rutin om du skapat en vana kring det. Att få till en ny vana tar tid och det är oftast lättare att träna in den medan stressen är lägre och sedan applicera den i den vardagsrutin du har resten av året. Är känslan av det du gör bra så kommer du vilja fortsätta med det så tänk efter vad du skulle önska bli bättre på eller ta bort och använd sommaren till att träna på det.

Om du vill skapa en ny vana gäller det att i första hand bestämma sig och när du har gjort det gör du upp en plan på hur det ska gå till. Skriv ner vad du behöver ändra på, vad du behöver ta bort och vad som ska läggas till. En plan är ett måste för att nå framgång men gör det inte för svårt för dig. Lite i taget brukar vara bra. Rom byggdes inte på en dag.

MIN SOMMARRUTIN

Min sommarrutin den här sommaren är enkel. Jag har kvar min fokustimme. Jag ska skriva bok. Jag vill tänka mer på vad jag äter. Jag vill träna lite varje dag och jag vill vara så mycket som möjligt med min familj. Det är det som gäller.

VILL DU BERÄTTA OM DIN SKÖNA MORGON?

Jag söker personer som vill berätta om sin sköna morgon i ett blogginlägg hos mig. Är du den jag söker? Kontakta mig på dorotea@dorro. se om du är intresserad.

NÄSTA INLÄGG

Nästa inlägg kommer att handla om det som på engelska kallas för journaling vilket är en form av dagboksantecknande. På sommaren har vi mer tid för reflektion och att skriva ner det kan vara ett bra sätt att göra det på.

Dorotea Pettersson

  • 5AM Academy