10 viktiga livsingredienser som minskar stress.

Idag är ämnet i företagarnas bloggutmaning #kroppochsinne. På instagram har jag idag pratat om att livet inte är en tävling om vem som har mest i sin kalender och här vill jag ge er en repris på ett inlägg från oktober 2014.

Vi stressad alla någon gång. Vissa mer och andra mindre. Jag delar med mig av mina livsingredienser som minskar stress.

det-ar-inte-den-med-fulltecknad-kalender-som-vinner

Hur gör du för att minska din stress? Vi har alla massor med saker som händer hela tiden och vi ägnar oss åt prioritering kring dessa saker och klarar det för det mesta ganska bra. Sedan finns det de där dagarna då det inte spelar så stor roll vad du gör för stressen finns där ändå. Det finns saker vi kan göra för att hålla stressen borta helt.

Det hela handlar om livet som en en helhet. Det räcker inte att fixa till lite här och där utan det gäller att se över hela livssituationen. Och ja det handlar om din tidsanvändning men i första hand handlar det om vad som stressar just dig och hur du ska eliminera det. Här är vad jag gör för att hålla min stress nere. Mina 10 viktiga livsingredienser som minskar stress:

1. Sömn. Fuska inte med din sömn. Behöver du låt säga sju timmar sömn så se till att lägga dig så att du får dina sju timmar varje natt. Sömnen är avgörande för din prestation och kan du inte prestera på grund av att du är trött blir du stressad.

2. Fokustimme. Börja din dag på ett lugnt sätt. Starta upp med att göra upp med din dag som du har framför dig. Om du vet vad som ska hända och vem som ska göra vad behöver du inte fundera över detta under dagen. Du kan gå ut genom dörren med ett lugn och ett fokus som du tar med dig in i din dag.

3. Umgänge. Umgås med din familj och dina vänner. Tumma inte på tiden du lägger på att vara social. I samtalen med dem löser du dina egna knutar oavsett om det är ämnet för samtalet eller inte. Glädjen ni har gemensamt ger energi.

4. Kunskap. Läs, se dokumenter, lyssna på en föreläsning eller gå på en workshop. Gör saker där du får ny kunskap inom ämnen du redan kan eller inom något helt nytt. Att lära sig saker ger skärpa åt hjärnan, är utvecklande för dig och gör dig glad. Är det dessutom så att det du väljer att lära dig har något med dina uppsatta mål att göra så tar du steg framåt i din process att uppnå dessa mål.

5. Hobbies. Jag fotograferar för att det gör att jag stänger av det som händer omkring mig. Det är jag, kameran och motivet. När vi är kreativa är det lättare att stänga av allt annat. Vi går in i vår grotta och stannar där en stund. Detta ger möjlighet att stanna upp och samla energi.

6. Radioskugga. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Stäng av alla apparater. Om inte en hel dag så i alla fall i en kvart varje dag. Se till att vara otillgänglig. Att jobba utan att bli störd ger fokus på uppgiften och effektiviteten får en chans att flöda. Behöver du ingen skärm i det arbete du gör så gå ifrån platsen där skärmarna finns och sätt dig och jobba någon annanstans.

7. Tydliga mål. Med tydliga mål vet du vad du ska göra. Mål för dagen. Mål för veckan. Mål för månaden och mål för flera år. Genom att du vet vart du är på väg kan du också bestämma vad det är du behöver göra. Det blir lättare att portionera upp uppgifterna.

8. Jag-tid. Jag behöver ha tid för mig själv och mina egna tankar. En stund då det är jag och pennan och pappret. Jag skriver strukturerar upp mina tankar. Hur ofta jag behöver detta finns det ingen regel kring. Det beror på vad livet består av för tillfället. I tiden för dig själv får du möjlighet att känna efter hur just du mår och hålla en dialog med dig själv. Självdialogen ser jag som avgörande för att orka med vardagen.

9. Tacksamhet. Det är så lätt att fastna i att se det negativa som händer med oss och omkring oss. Om vi istället fokuserar på det som är bra får vi en helt annan frid inom oss. I tacksamheten finns glädje, gemenskap och förlåtelse. Det är lättare att vara positiv om vi fokuserar på det som är bra.

10. Naturen. Naturen är en ständig källa till inspiration och lugn. Det går inte att vara stressad i naturen. Till suset av löv eller kluckande av vatten känner i alla fall jag lugn.

minska stress

Den där att göra-listan

Idag kan man säga att jag blir rejält utmanad i bloggutmaningen. Dagens ämne är #planering. Hela min blogg handlar om planering i stort sett. Jag väljer att bjuda er på en pdf.

EN BRA ATT GÖRA-LISTA

Att få till en bra och fungerande att göra-lista är inte så svårt som det kan verka. Det handlar om att skriva ner allt, bestämma vad som är viktigt just nu och sedan göra ännu en granskning och bestäma vad som ska göras först.

När det gäller att göra-listan så är det viktigaste att den är skriven på ett sådant sätt att den är till hjälp i vardagen. Den ska vara enkel och begriplig.

MITT BÄSTA TIPS

Mitt bästa tips när det kommer till att göra-listan är att inte ha en massa olika listor utan istället lista allt på ett och samma ställe för att sedan välja därifrån. Det jag kallar för en brutto-lista. Risken med att ha många olika listor är att du blir splittrad och missar det som gäller just nu och så hamnar du i en situation där du antingen har för kort om tid eller där deadline redan är passerad. Allt på samma ställe och du behöver inte oroa dig för att glömma.

EN SAK I TAGET

När du sitter där med din lista så kom alltid ihåg att det är en sak i taget som gäller. Det är ingen större idé att försöka sig på att göra flera saker samtidigt. Det förlorar du tid på samt att kvalitén på det du gör blir sämre. Och kom också ihåg att när du väljer uppgifter för dagen så är det uppgift som bestämmer tiden och inte tvärtom. Alltså inte klämma in en stor uppgift när du får en lucka. Däremot kan du såklart påbörja den om ditt syfte med det är att faktiskt enbart påbörja och sedan planera in för vidare arbete nästa dag eller vid nästa möjliga tillfälle.

JAG BJUDER PÅ EN PDF

Idag bjuder jag på en pdf med hur du gör för att få till en bra att göra-lista. Skriv ut den eller lägg den där du hittar den på datorns skrivbord. Använd den när du känner dig överväldigad över allt du har att göra.

OM DU VILL LÄSA MER OM PLANERING

Om du känner att du vill läsa mer om planering så finns det gott om inlägg inom ämnet här i bloggen.

att göra-listan

 

Mitt arbete ger mig energikickar varje dag

Dagens ämne i företagarnas bloggutmaning är #energikick och ojoj det skulle jag kunna skriva en hel bok om. En bok om vad som ger mig energi för det är många saker av blandad karaktär.

Idag vill jag fokusera på den energi jag får av mina klienter och följare. De jag coachar över telefon eller Skype och de som är med i Facebookgruppen.

ENERGI FRÅN MÅNADSUTMANINGEN

I fredags började månadsutmaningen: Tänk inte bara, AGERA och många som anmält sig är nu i full gång med sitt planerande av sitt fokusområde för månaden. Och redan känner jag mig helt uppåt av allas kreativitet och förväntan. Jag känner hur det bubblar i svaren jag får i trådarna i gruppen. Och jag tycker det är så intressant att läsa om vilka område deltagarna har valt.

Här är exempel på valda fokusområden:

√ Hälsa (med specifika delmål/delmoment)
√  Dygnsrytm
√  Självomsorg
√  Ordning och reda
√  Planering/struktur
√  Koncenterar mig på det som ”hör till mig”
√  Göra en sak i taget
√  5 AM – tidiga morgnar och rutin kring det
√  Skriva dikter
√  ”Gör yoga”
√  Bokutgivning
√  Jag vill & jag kan

Visst är det en spännande variationen av fokusområden? Det tycker jag i alla fall. Jag får definitivt en energikick av det här. Av deltagarnas engagemang och för att det ger mig något att bita i och jag är övertygad att jag kommer känna mig riktigt glad i slutet av utmaningen när jag får höra om deltagarnas resultat. Då kommer jag hoppa av glädje och den glädjen i sig kommer med största sannolikhet leda till fler idéer för min del.

ENERGI FRÅN COACHING

Klienterna som jag coachar ger mig också massor med energi. I varje samtal berättar de om något som gör dem frustrerade eller för den delen glada och under tiden som de berättar hittar de svar på sina egna frågor. Den AHA-upplevelsen som de får är verkligen fantastisk.

När jag lägger på luren eller stänger ner Skype efter ett samtal har jag massor med energi att ta tag i den uppgift som ligger och väntar på mig. Jag vet att jag alltid är extra uppfinningsrik och handlingskraftig efter att jag pratat med någon var som jag coachar.

FUNDERA DU OCKSÅ

Jag rekommenderar verkligen att du funderar på vad som ger dig energi. Vad i din vardag, ditt liv, ger dig glädje på ett sådant sätt att det får dig att agera. För det är det energikickar många gånger handlar om. Att få energi för att göra något.

energi

 

När en vän vet långt i förväg

Jag satt och bläddrade tillbaka långt bak i bloggen för då och då tycker jag det är roligt att läsa om det jag skrev om för flera år sedan. Och idag ramlade jag på ett inlägg som handlar om min författarkompis som då, 2011, inte hade gett ut sina böcker ännu.

HANNA HÖGLUNDS TREDJE BOK

Nu har Hanna Höglund gett ut två böcker och den tredje, Allt som vi lovat, har release på Bokmässan i år. Böckerna är för åldrarna 10-15 men passar utmärkt för vuxna. Genren är fantasy och jag tycker de är fantastiska.

Serien heter ”Berättelsen om Lianne” och är i fyra delar och den tredjde boken kommer som sagt ut till Bokmässan.

Hon skriver om Lianne som bor i en vanlig liten stad i Sverige men en dag berättar hennes mamma att de ska flytta. Hon hamnar på ett ställe där människorna inte är som hon är van. De kan utföra magi och i denna magiska värld börjar hon i en ny skola och får nya vänner. Hon lär som om den nya världen och får se hur det goda vinner över det onda.

Jag som 2011 inte ens kunde föreställa mig att jag en dag skulle skriva böcker själv fascinerades väldigt av att kunna få ur sig det som virvlade runt i huvudet. Nu skriver jag själv (fascineras dock fortfarande lika mycket).

INLÄGGET FRÅN 2011 SOM FICK MIG ATT MINNAS

En av mina allra käraste vänner är författare. Jag har läst alla hennes böcker utom en (tror jag). Ingen är utgiven än men jag vet med säkerhet att det kommer de bli en dag i framtiden.

Men det var inte det jag skulle prata om utan om att just nu är vi en liten grupp utvalda personer som läser en av hennes böcker som hon planerar att skicka in till förlag till hösten. Vi läser, analyserar och tycker till. Jätteroligt! Jag har läst boken två gånger tidigare och vet redan att jag älskar den men den här gången vill hon ha feedback.

När det gäller feedback så är inte jag den rätta personen att fråga. Jag läser eller rättare sagt slukar böcker och sen är jag klar. Jag har en bestämt uppfattning om boken var bra eller dålig men mycket mer djup än så får man inte från mig oftast. När hon och jag satt och pratade om att vi sedan ska träffas allihop och prata om boken tillsammans säger hon: ”Jag tänker mig att den är bra för sådana som dig som inte kan sätta fingret på saker på egen hand”. Jahaja och hur värdelös är inte jag kände jag då. Jag kan inte sätta fingret på saker liksom. Men då säger hon: ”Du är väl inte den som analyserar litteratur. Du analyserar livet”.

Det tycker jag är bra och det är sant. Jag analyserar livet. Mitt och andras och brukar vara rätt bra på att sätta fingret på saker spot on. Faktiskt är jag ganska grym på det om jag får säga det själv.

OCH TÄNK ATT IDAG ARBETAR JAG MED JUST DET

Och tänk att idag jobbar jag med just det, sätta fingret på sådant som kan göra hela skillnaden för en människas vardag. Hon visste det redan då men jag hade inte kommit så långt i min utveckling och tanke.

Vänner är något av det bästa med livet och varenda en av mina vänner är mina förebilder. De är alla speciella på sitt sätt och har alla något som jag beundrar.

Hanna Höglund

Foto: Hanna Höglund

 

  • 5AM Academy