0
11 In lista/ planering/ produktivitet

1-3-5-metoden, en riktigt bra att göralista

1-3-5-metoden en riktigt bra att göralistaI maj 2012 presenterade Linkedin en undersökning där resultatet visade att 11 % av de tillfrågade hade gjort klart allt som stod på deras att göralista på slutet av dagen. Femtio procent av dessa personer skrev sina listor för hand och 45 % av dem använde något digitalt program, så det var ingen direkt skillnad mellan det analoga och digitala.

Det jag tänker är anledningen är förmågan att prioritera sina uppgifter rätt men också att-göralistans utformning. Det finns många olika metoder för att skapa bra och fungerande att göralistor och idag vill jag fokusera på 1-3-5-metoden.

Längst ner i inägget finns en film där jag förklarar om du hellre vill lyssna än läsa själv.

Uppgift bestämmer tid

1-3-5 metoden är ett sätt att tydligt se vilken karaktär din uppgift har. Är det en mindre och ganska snabb uppgift eller är det ett större projekt som löper över längre tid. Den här metoden utgår från storlek och inte tid i första hand. Som jag skrivit flera gånger tidigare så finns det en regel gällande detta som alltid är bra att komma ihåg.

Uppgift bestämmer tid. Tid bestämmer inte uppgift.

Med detta menas att du ska titta på uppgiftens storlek och bedöma hur mycket tid du behöver och inte tänka, nu har jag tid så jag klämmer in den här uppgiften. Att klämma in uppgifter kan väl vara bra vid vissa väldigt pressade tillfällen men när du planerar ska du generellt utgå ifrån att inget ska klämmas in. Du ska ha den tid du behöver för att göra uppgiften så bra som du önskar och då behöver uppgiftens storlek vara det du utgår ifrån.

Självklart behöver du tänka på att du har deadlines att följa men om du påbörjar dina uppgifter i god tid så får uppgiftens storlek vara i fokus istället för stressen på grund av brist på tid.

1-3-5-metoden en riktigt bra att göralista1-3-5-metoden

Som sagt pratar vi om storlek här och 1-3-5-metoden har delat upp uppgifterna i tre storlekar:

1. Stora uppgifter
2. Mellanstora uppgifter
3. Mindre uppgifter

Och vad betyder då det här? Det kan helt klart vara svårt att känna av vilken uppgift som faller under vilken nivå men tänk så här:

Stora uppgifter
En stor uppgift är något som tar mellan en till tre timmar eller mer men att det är den tiden du väljer att lägga under en och samma dag. Det är projekt som pågår över tid eller ett mindre projekt som kräver fokus och uppmärksamhet.

Här väljer du en uppgift.

Mellanstora uppgifter
En mellanstor uppgift är sådant som tar omkring en timme. Något som du gör som inte kräver att du tar en längre paus mellan.

Här väljer du tre uppgifter.

Mindre uppgifter
En mindre uppgift tar definitivt under timmen och ibland enbart en kvart. Det är sådant som du lägger in under dagen för att få variation från den stora uppgiften och mellan de mellanstora uppgifterna.

Här väljer du fem uppgifter.

1-3-5-metoden en riktigt bra att göralistaSjälva planeringen

När du planerar inför din dag eller för all del din vecka utgår du från denna mall. Det hjälper dig att bedöma vad som är viktigast eftersom du utgår ifrån uppgiftens storlek och när uppgiften behöver vara klar. Dessutom ger det dig möjlighet att bedöma att din tid under dagen eller veckan räcker till.

Du kan alltså välja att använda mallen som en del av din veckoplanering eller för din dagliga planering. Du kan också ha den som både veckoplanering och daglig planering. Du kan se det som att du skriver huvudrubriken på veckoplaneringen och underrubrikerna på den dagliga. Alltså du skalar ner den stora uppgiften i mindre. Det är lättare att arbeta i mindre sjok än stora. Ett stort projekt blir inte lika överväldigande då och det ökar också motivationen att komma igång.

Gör då så här så kommer du märka att du har bättre koll och din effektivitet och ditt fokus ökar. Att ha ordning på sina prioriteringar gör att du får tid över till annat.

1-3-5-metoden en riktigt bra att göralista

11 Comments

  • Reply
    Karin
    3 maj, 2017 at 06:02

    Gillar! Jag är expert på att göra det roligaste först…

    • Reply
      Dorotea
      3 maj, 2017 at 11:08

      Det går väl bra så länge det andra också blir gjort 😉

  • Reply
    Annica
    3 maj, 2017 at 06:22

    Får absolut testa detta någon dag!

    • Reply
      Dorotea
      3 maj, 2017 at 11:09

      Ja, gör det. Berätta gärna hur det gick.

  • Reply
    Therese Mabon
    3 maj, 2017 at 07:56

    Lysande och fantastiskt välformulerat! Tack jag ska pröva redan idag 🙂

    • Reply
      Dorotea
      3 maj, 2017 at 11:11

      tack! Berätta hur det gick. Alltid roligt med resultat.

  • Reply
    Helena Roth
    3 maj, 2017 at 09:30

    Haha – så härligt att se att du tog det vidare (fast jag inte svarade dig… än!).
    Klart och tydligt beskrivet och minsann om jag inte ska testa en 1-3-5 snart igen jag.

    • Reply
      Dorotea
      3 maj, 2017 at 11:12

      Ja, jag tänkte att denna är för bra att vänta med. Förstår inte att jag glömt bort denna metod. Jag tycker absolut att du ska testa igen.

  • Reply
    Elin Fagerberg
    3 maj, 2017 at 21:43

    Oh så smart! Det här ska jag försöka göra. Tack och kram

    • Reply
      Dorotea
      4 maj, 2017 at 09:59

      Ja, testa tycker jag. Kram

  • Reply
    027: Direkt in i gröten
    22 juli, 2017 at 19:13

    […] 1-3-5-metoden, en riktigt bra att göralista – Dorotea Pettersson […]

  • Leave a Reply